In Nederland Frankrijk nog op één.

Maar Italië nadert, groei van Pinot Grigio en Verdejo, en grote invloed wijnconsumptie Generatie Z en Millennials

In 2023 daalde de verkoop van rode wijn in de supermarkt, terwijl wit, rosé, mousserende, biologische en alcoholvrije wijnen populairder werden. Italië wint terrein met Pinot Grigio, terwijl Frankrijk in volume daalt. Dit is de trend in wijnconsumptie in Nederland in 2023.

De Nederlandse wijndrinker kiest vaker voor wijn uit Europa. Tempranillo en Primitivo winnen terrein, terwijl Chardonnay en Sauvignon Blanc licht afnemen. Pinot Grigio en Verdejo laten groei zien.

Generatie Z en Millennials drinken minder frequent wijn, maar hechten waarde aan kwaliteit, herkomst en beleving. Ze zoeken gemak en beleving.

In 2023 werden in Nederland bijna 265 miljoen flessen wijn verkocht in supermarkten. De gemiddelde prijs per fles in de supermarkt was € 4,24 en € 8,14 bij de slijter. Het aandeel rode wijn in de supermarkt daalde van 36,3% in 2019 naar 31,0% in 2023. Italië is nu de tweede meest populaire wijnland, na Frankrijk.

Conclusie

De Nederlandse wijndrinker is steeds meer op zoek naar kwaliteit, herkomst en beleving. Nieuwe generaties transformeren de toekomst van wijnconsumptie.

Bron: Persbericht Delta Wines – Wijntrends 2023: Italië opkomend, Frankrijk daalt, groei in Verdejo en Pinot Grigio en de invloed van de nieuwe generaties


Gerelateerd nieuws

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00